Wanneer mag ik diploma zwemmen?
Nederland is een land met veel water. Een zwemdiploma is dan ook belangrijk. Zwemmen is Leuk en Gezond en een belangrijk onderdeel van de Motorische ontwikkeling. Regelmatig blijkt het leren zwemmen moeizaam te verlopen. Wij kinderoefentherapeuten kunnen helpen.
Motorische ontwikkeling
Kinderen ontwikkelen zich in fases. Van basismotoriek naar symmetrie en gelijktijdig bewegen waarna er 1 dominante kant ontwikkeld.
Voor het zwemmen betekent deze volgorde van ontwikkeling dat een kind meestal eerst op de rug leert zwemmen waarbij alleen de benen symmetrisch bewegen (symmetrische fase) en daarna pas op de buik waarbij armen en benen tegelijk net na elkaar gestuurd moeten worden (gelijktijdig bewegen) in de schoolslag en borstcrawl( lateralisatie).
Wanneer er een vertraging of achterstand is in de motorische ontwikkeling, heeft dat gevolgen voor het leren zwemmen en loopt die zwemontwikkeling mogelijk vertraagd.

Problemen die zich kunnen voordoen bij het leren zwemmen
- Te vroeg met zwemles starten kan juist maken dat het leren zwemmen lang duurt. Het kind heeft nog niet voldoende motorische basis ontwikkeld voor bijv schoolslag als hij 4 jaar is.
- Onvoldoende ontwikkelde spierkracht in de grote houdingsspieren of een asymmetrische ontwikkeling van spierkracht. Dit geeft een asymmetrische zwemslag of problemen om boven water te blijven in de schoolslag.
- Angst voor water. Angstige kinderen durven zich niet over te geven aan het water en hebben angst voor springen en duiken, maar ook tillen ze hun hoofd op als ze op de rug liggen, waardoor de buik naar beneden zakt en drijven onmogelijk wordt.
- Onvoldoende ontwikkelde gelijktijdigheid waardoor het bewegen van armen en benen tegelijk in de schoolslag niet lukt.
- Heel watervrij zijn. Kinderen die heel vroeg zelf een eigen slag hebben ontwikkeld en daarna het saai vinden om een echte zwemslag te leren.
Hulp bij het leren zwemmen
Wij, kinderoefentherapeuten van praktijk Lia Weijts kunnen onderzoeken of alle motorische voorwaarden aanwezig zijn voor het zwemmen. Samen met u worden de uitkomsten van het motorisch onderzoek besproken en zonodig een individueel behandelplan opgesteld gericht op uw hulpvraag rondom zwemmen.
Wat bieden wij:
- Individuele therapie, hulpvraag gericht.
- Voor kinderen die graag met een stevige basis voor zwemmen starten hebben we een groepsles ontwikkeld waar alle motorische voorwaarden voor zwemmen op speelse wijze aanbod komen, zodat niets een zwemdiploma in de weg staat en leren zwemmen snel gaat.
- Voor kinderen die echt moeite hebben met het leren zwemmen heeft Lia samen zwembad Rhienderoord Swimstars ontwikkeld. Hier wordt door de kinderoefentherapeut in groepsverband geoefend om de motorische voorwaarden voor het leren zwemmen te verstevigen. Het leren zwemmen wordt begeleid door een ervaren zwemdocent van Rhienderoord . Er wordt in een klein groepje geoefend.
Wanneer u of de zwemleerkracht denkt dat er onvoldoende vooruitgang wordt geboekt en/of een motorisch probleem vermoed, kunt u altijd bij ons terecht voor een motorische onderzoek . Door gestandaardiseerde testen af te nemen kunnen wij zien of de motoriek van jullie kind op leeftijdsniveau is en of er voldoende motorische voorwaarden voor zwemmen zijn. Dat is met en zonder verwijzing eenvoudig en snel bij ons te regelen & wordt vergoed vanuit de basisverzekering van uw zorgverzekering. Daarmee krijgt u snel duidelijkheid.